Τρίτη 16 Απριλίου 2013

Οι καταστροφικές για τον αγροτικό χώρο συνέπειες από την εκχώρηση της υγιούς ΑΤΕ στον όμιλο Πειραιώς και την εκκαθάριση της «κακής» ΑΤΕ

Επίκαιρη Επερώτηση προς τους κ.κ. Υπουργούς:
Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων - Οικονομικών
Η κυβέρνηση καταστρατηγώντας την προγραμματική συμφωνία που αποτέλεσε τη βάση συγκρότησης της και στην οποία αναφερόταν ρητά ότι η Αγροτική Τράπεζα θα επανακεφαλαιοποιηθεί και εξυγιανθεί, προχώρησε στο διαχωρισμό της ΑΤΕ σε καλή και κακή τράπεζα. Την καλή τράπεζα την εκχώρησε αντί ευτελούς τιμήματος στην Τράπεζα Πειραιώς, ενώ στην κακή Τράπεζα περιήλθαν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και οι μετοχές των θυγατρικών επιχειρήσεων της ΑΤΕ (Δωδώνη, ΣΕΚΑΠ, ΕΒΖ). Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να αλλάξει δραματικά το περιβάλλον της χρηματοδότησης των παραγωγών και της στήριξης του μεταποιητικού τομέα του αγροτικού χώρου.
Στρατηγικής σημασίας γεωργικές βιομηχανίες είτε έχουν πωληθεί (ΔΩΔΩΝΗ, ΣΕΚΑΠ) είτε βρίσκονται ενόψει οριστικοποίησης της πώλησης (ΕΒΖ) και ο αγροτικός κόσμος της χώρας ήδη βιώνει τις αρνητικές επιπτώσεις.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι πολύμηνες καθυστερήσεις πληρωμών προς τους κτηνοτρόφους της περιοχής από τους νέους ιδιοκτήτες της γαλακτοβιομηχανίας «ΔΩΔΩΝΗ», που οδηγούν στην οικονομική εξόντωση των μικρομεσαίων κτηνοτρόφων σε όλη την Ήπειρο. Η αδυναμία πρόσβασης των μικρών και μεσαίων αγροτών σε  χρηματοδότηση και το διαρκώς αυξανόμενο κόστος γεωργικών εισροών οδηγούν σε μείωση της γεωργικής δραστηριότητας. Σύμφωνα με στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος καταγράφεται πτώση 24.8% της χρηματοδότησης του αγροτικού τομέα (Φεβρ. 2012-Φεβρ. 2013). Η χορήγηση πιστώσεων και εγγυήσεων ακόμα και για τις υγιείς αγροτικές επιχειρήσεις (ιδιωτικές ή συνεταιριστικές) έχει παγώσει επ’ αόριστον, με αποτέλεσμα να καθίσταται σχεδόν αδύνατη ακόμα και η πιο απλή οικονομική δραστηριότητα. Υπενθυμίζεται ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις του αγροτικού τομέα εξαιρέθηκαν από προηγούμενα προγράμματα του ΤΕΜΠΜΕ για την κάλυψη με ευνοϊκούς όρους δανειοδότησης, τόσο ως προς τις ασφαλιστικές και φορολογικές υποχρεώσεις, όσο και για την προμήθεια πρώτων υλών, εμπορευμάτων και υπηρεσιών. Την ίδια στιγμή, το πολλάκις εξαγγελθέν από το 2011 «Ταμείο Αγροτικής Επιχειρηματικότητας» παραμένει απλώς στα χαρτιά.
Με την έναρξη της νέας καλλιεργητικής περιόδου τα αποτελέσματα της υποχρηματοδότησης του πρωτογενούς τομέα από την μία και της ανυπαρξίας εθνικού σχεδιασμού στην Ελληνική Γεωργία από την άλλη, αρχίζουν να γίνονται ορατά. Μεγάλες εκτάσεις γης υψηλής παραγωγικότητας δεν πρόκειται να καλλιεργηθούν φέτος καθώς απαιτείται πλέον η κατάθεση προκαταβολικώς των χρημάτων για την αγορά εισαγόμενων σπόρων και λιπασμάτων. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την περαιτέρω επιδείνωση του ισοζυγίου εισαγωγών εξαγωγών ζωοτροφών με αύξηση του κόστους εκτροφής των κτηνοτροφικών μονάδων.\
Επιπλέον, η παντελής έλλειψη ρευστότητας προς τις αγροτικές επιχειρήσεις δυναμιτίζει την υλοποίηση πολλών ευρωπαϊκών συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων με ορατό τον κίνδυνο να χαθούν πολύτιμοι για την ελληνική γεωργία κοινοτικοί πόροι. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποτελεί η εμπλοκή στα Σχέδια Βελτίωσης. Τα αιτήματα δανεισμού για την κάλυψη της ιδίας συμμετοχής που υποβάλλουν οι αγρότες που έχουν ενταχθεί στο Μέτρο 121: "Εκσυγχρονισμός γεωργικών εκμεταλλεύσεων" του ΠΑΑ 2007–2013, απορρίπτονται από τις τράπεζες λόγω της εξαιρετικά περιορισμένης ρευστότητας τους, με συνέπεια τον κίνδυνο απένταξής τους από το πρόγραμμα.
Η κατάπτωση των εγγυήσεων του δημοσίου σε δάνεια προς συνεταιριστικές οργανώσεις αλλά και μεμονωμένους παραγωγούς που είχαν χορηγηθεί από την ΑΤΕ, με τελευταίο παράδειγμα τους κτηνοτρόφους, ανοίγει το δρόμο να μεταφερθούν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές στις κατά τόπους ΔΟΥ, προς είσπραξη μέσα από το μηχανισμό των δημοσίων εσόδων.
Παράλληλα αναπτύσσεται μια πρακτική τρομοκράτησης των συνεταιριστικών οργανώσεων για είσπραξη οφειλών η οποία διαταράσσει την λειτουργία τους, παράλληλα με τα εγγενή προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν λόγω της παλαιοκομματικής δομής και λειτουργίας τους.
Παρά τις δεσμεύσεις του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για λύση του προβλήματος της υπερβολικής υποθήκευσης της αγροτικής γης, ώστε οι εγγυήσεις να φθάσουν κατ’ ανώτατο όριο στο 120% όπως προβλέπεται για όλα τα δάνεια και να αποδεσμευτούν οι υπόλοιπες γαίες, καθώς και τη ρύθμιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων σε συνεργασία με τους εκπροσώπους των τραπεζών και τον υπουργό Οικονομικών, τίποτε δεν έχει υλοποιηθεί.
Τέλος, ο όμιλος Πειραιώς σύμφωνα με πληροφορίες «διευρύνει»  τα πεδία ενδιαφέροντος του πέραν της παροχής οικονομικών συμβουλών, στην επιστημονική στήριξη και τεχνογνωσία, καθώς και την παροχή υπηρεσιών όπως η σύνταξη των δηλώσεων ενιαίας ενίσχυσης (ΟΣΔΕ) και η διαχείριση συνολικά των διαδικασιών για την είσπραξη των κοινοτικών ενισχύσεων. Επιπλέον, προβαίνει σε καταχρηστικές πρακτικές όπως η υποθήκευση ή και η παρακράτηση των κοινοτικών ενισχύσεων, ανοίγοντας νέο κύκλο υπερχρέωσης και καταλήστευσης των αγροτών.

Επειδή:
α) η ανάπτυξη και ανασυγκρότηση της ελληνικής γεωργίας μπορεί να αποτελέσει μοχλό εξόδου από την κρίση σε όφελος της εθνικής οικονομίας και των κοινωνικών αναγκών.
β) για την επανεκκίνηση της αγροτικής οικονομίας και την ανάσχεση της ύφεσης απαιτείται δημόσια στήριξη και χρηματοδοτικά εργαλεία.
γ) όσο συρρικνώνεται το αγροτικό εισόδημα, το βάρος της υπερχρέωσης για τα αγροτικά νοικοκυριά και τις γεωργικές επιχειρήσεις γίνεται όλο και πιο δυσβάστακτο. 
δ) οι ελληνικές τράπεζες παρά το γεγονός ότι έχουν ενισχυθεί με δεκάδες δις Ευρώ δημόσιου χρήματος (μόνον η Πειραιώς 17 δις.),  αρνούνται κάθε συζήτηση για κούρεμα των ιδιωτικών χρεών και παρέχουν ρευστότητα με το σταγονόμετρο
Επερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί :
  1. Ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεται να λάβει η Κυβέρνηση ώστε να αντιμετωπίσει την έλλειψη εξειδικευμένου με την αγροτική πίστη δημόσιου φορέα και να εξασφαλίσει την χρηματοδότηση του πρωτογενή τομέα και τη συνέχιση της αγροτικής παραγωγής;
  2. Σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν αναφορικά με τα χρέη των αγροτών και των συνεταιριστικών οργανώσεων, μεγάλο μέρος των οποίων δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί εξαιτίας της οικονομικής κρίσης;
  3. Πότε θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες σύστασης του «Ταμείου Αγροτικής Επιχειρηματικότητας» και θα αρχίσει η παροχή ρευστότητας μέσω αυτού;            
  4.  Πότε και πως θα λυθεί το πρόβλημα της υπερβολικά υποθηκευμένης γεωργικής γης και των καταχρηστικών πρακτικών της ΑΤΕ  Πειραιώς;
  5. Πως θα ενισχυθούν οι υπηρεσίες του ΥπΑΑΤ και δε θα περιέλθουν στη δικαιοδοσία της ΑΤΕ- Πειραιώς κρίσιμες παροχές υπηρεσιών προς τον αγροτικό κόσμο; 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου